« torna alla gallery

 

chitarra classica

Classical Guitar (6 & 10 strings)

I can use these strings

Aquila Alabastro Chitarra Classica

Alabastro®

Aquila Perla Chitarra Classica

Perla®

Ambra_2000

Ambra 2000®

Yepes

10  strings Yepes tuning

aquila strings rubino series

Rubino series

Yepes

10  strings baroque bass tuning

 

English: coming soon!

Sei uno di quelli che pensa che le corde della chitarra classica abbiano tutte la stessa tensione?

Contrariamente a quanto possa sembrare  le montature per chitarra classica  non seguono affatto un eguale profilo di tensione tra le corde.

In questo grafico riportiamo ad esempio la tensione di lavoro di alcuni set di corda di differenti aziende:

Profilo di tensione delle sei corde in cinque differenti marche

Profilo di tensione delle sei corde in cinque differenti marche

Perché?

Il metodo più comune di valutazione del grado di tensione delle corde di una chitarra è quello di premerle con le dita della mano destra vicino al ponte:  una montatura viene giudicata  ben fatta quando tutte le corde oppongono la stessa forza di contrasto al dito premente.  Verrebbe pertanto da concludere che sono state  tutte calcolate con la stessa tensione di lavoro.

Ma questo tipo di valutazione è in realtà una ‘sensazione tattile’ della tensione, non la tensione in Kg o libbre  propriamente detta misurabile con strumenti adatti. Per una legge della Fisica,  due corde che producono la stessa quantità di spostamento laterale a parità di peso agente e di punto dove si esercita l’applicazione della forza  (che è in pratica il dito che preme)  hanno anche la stessa tensione in Kg.  Ma questa egualità della tensione non corrisponde però quella che viene impostata nel calcolo necessario per determinare i diametri di corda.

Il perché è semplice: in stato di trazione le corde si allungano (questo si evidenzia in particolare nei giri impartiti alla corda in fase di accordatura); questo comporta  di conseguenza anche una  progressiva  riduzione del diametro. Ma se il diametro si riduce anche la tensione di lavoro  ne subirà un calo proporzionale rispetto a quella originaria determinata per calcolo. La quantità di allungamento non è la stessa per tutte le corde; essa risulta  massima  per il cantino, un po’ meno per la seconda corda e molto meno per la terza:  è noto infatti a tutti che i giri di meccanica da fornire al cantino sono molto più numerosi di quelli necessari alla terza corda. Di conseguenza una montatura che fosse stata calcolata in eguale tensione una volta posta in stato di intonazione diventerebbe completamente sbilanciata.

Questo fatto è inevitabile: una chitarra infatti non solo monta corde di natura fisica eterogenea (le prime tre sono in monofilamento sintetico; i bassi invece sono composti da due materiali tra loro accoppiati come bava sintetica e filo metallico di ricopertura)  ma anche di diametro diverso ed occupanti nello  strumento una posizione specifica che viene definita dai tecnici  ‘Indice di Lavoro’ (che è il prodotto tra la frequenza della corda e la lunghezza vibrante). Tutto questo fa sì che il raggiungimento di una omogenea tensione tattile tra le corde sia  nella  realtà un fatto complesso rispetto al semplice calcolo teorico dove il parametro tensione viene posto  come costante.

La scalarità della tensione è quindi  un processo di compensazione  studiata con cura dal cordaio al fine di neutralizzare, corda per corda, la perdita di diametro causata dall’allungamento in trazione: una volta poste in stato stabile di intonazione ciascuna di esse si ridurrà percentualmente del suo valore sino ad assumere  una tensione di lavoro eguale alle altre. Si realizzerà pertanto la condizione in cui, premute con un dito, esse manifesteranno  la stessa flessione. In termini pratici se il cantino cala sperimentalmente del 2% allora nel calcolo di partenza il diametro andrà  maggiorato del 2% e così via con tutte le altre corde.

Ma nella realtà pratica la pendenza del profilo di tensione deve essere reso ancora più accentuato: lo scopo di questa esasperazione della scalarità della tensione di lavoro  è finalizzata a  contrastare con maggior efficacia  la crescita di frequenza delle  corde  di maggior diametro (seconda  ed in particolare la terza)  sui tasti acuti e sopracuti.  Con le montature di budello del passato una ulteriore accentuazione della scalarità della tensione  rispetto a quella necessaria a compensare la perdita di diametro non si rendeva necessaria poiché  le corde di più grossa sezione venivano automaticamente realizzate con maggior torsione (sono quindi più elastiche) mentre i monofilamenti  di materia plastica  presentano tutti il medesimo coefficiente di allungamento specifico.  Il provvedimento  – con le corde sintetiche- non si è rivelato però del tutto sufficiente;  si rende infatti spesso  ancora necessario una serie di interventi di tipo compensatorio  all’osso del ponticello di cui il più comune l’inclinazione dello stesso.

For more information:

 see our FAQ

 


 NEW! RUBINO SET

aquila strings rubino series

A unique look and a strong, consistent sound.

Until now, it was necessary to increase a string’s gauge to reach lower frequencies. But increasing the string’s diameter also increases the internal dampening. That makes the string less bright, less responsive and more muffled:

the thicker the string, the duller the sound. Our revolutionary new approach —never introduced before us— changes the specific weight of the material, increasing it progressively to leave the gauge almost unchanged as possible is.

The result is amazing: the instrument sounds brighter, more powerful and more responsive through the entire range of the fretboard. The strings also maintain their intonation better (because thicker strings need to be fretted harder, pulling them farther out of tune).

Until now, this result was reached only with harps, where the scale of the strings is continuously varied.

THE RUBINO SERIES sets provide superior performance over traditional strings for musicians who love clear, sharp sounds and powerful voicing across the full scale of the instrument.

                                                                   You never heard a sound like this before, simply because before it did not exist.

 

RUBINO PRICES

code Set type Tension Euro excluding IVA-VAT-TVA (except for non-EU customers)
134C RUBINO SET Normal 15,00

 ALABASTRO SETS

Aquila Alabastro Chitarra Classica

Until the mid-20th century all Treble guitar strings were made in gut, a material that had been used for thousand of years and that combines good promptness of attack and excellent performances . A fundamental aim of our research has therefore been to design a new synthetic product having the same acoustic properties as gut, but without its typical defects (high cost, short lifetime, high instability under moisture changes). Our Supernylgut® has precisely all these good qualities without all these defects. Its features include promptness of attack, excellent performances and a truly remarkable stability of intonation under moisture changes. The Alabastro Basses, wound with high quality- silver-plated copper, consist of a Suprnylgut® multifilament core that ensures not only a high resistance to tensile stress but also a low absorption of both atmospheric humidity and sweat. Four tension’s sets: light, normal, superior & Mix, i.e. normal tension trebles and superior tension basses.

String colur: gut colour and pearl.

Please notice: Just like gut, the Supernylgut® is liable to suffer from cutting edges. Before stringing the instrument do make sure the nut and bridge are free from sharp edges and the nut grooves not too deep and perfectly smooth. You can get rid of sharp edges with very fine grit sandpaper (600, for example) or the finest steelwool (000).
To learn more about the New Nylgut: www.geocities.co.jp/HeartLand-Himawari/9169/genkonjaku3_E.html
Which are the performances of the ‘Supernylgut® strings? Hear here Stefano Grondona playing J,. S. Bach with an original Antonio de Torres guitar (Ed. Stradivarius, October 2010).

 ALABASTRO PRICES

code Set type Tension Euro excluding IVA-VAT-TVA (except for non-EU customers)
97C ALABASTRO SET Light 10,30
19C ALABASTRO SET Normal 10,30
20C ALABASTRO SET Superior 10,30

PERLA SETS

Aquila Perla Chitarra Classica Bio Nylon logo

We are proud to introduce the Bionylon® bionylon the first eco-friendly synthetic string in the world. The first three strings are made of rounded, smooth Bionylon® monofilament with gut string colour – a new material discovered by us- that also boasts excellent acoustic and mechanical properties. Bionylon® is 68% a plant’s derivate; this allows a reduction of more of 50% of carbon dioxide emissions in the atmosphere during the polymer- synthesis than the other common Nylons employed for musical strings. The bass strings, wound with high quality- silver-plated copper, consist of a New Nylgut® multifilament core that ensures not only a high resistance to tensile stress but also a moisture low absorption. This allows a rapid and stable intonation under moisture changes.

ATTENTION: the lack of clear guidance from the client will result in the shipment of strings with TENSION Normal

PERLA PRICES

code Set type Tension Euro excluding IVA-VAT-TVA (except for non-EU customers)
37C PERLA SET Normal 10,30
38C PERLA SET Superior 10,30

 AMBRA 2000 SET

Ambra_2000 SUPERNYLGUT

Up to the middle of the 20th century, the only available strings for guitar were gut strings for Trebles and silk wound strings for basses: their acoustical performance was different from that of modern Guitar- setup. The salient characteristics of the past setups were: a marked tonal presence, response and brightness typical of the top gut string (certainly superior to plain nylon and in some respects closer to fluocarbon strings) while the basses, on the other hand, possessed an exquisitely vocal quality, i.e. not so bright as, and with less sustain than, modern wound on nylon strings and more fundamental heavy. Our Ambra set was developed in order to best re-create, by means of modern synthetic materials, a different feel. This set was conceived for one grade of tension and consists of -gut coloured Supernylgut® for Trebles, while for the basses (silvered copper wires wound on Supernylgut® multifilament core) we employed a different balance between wire and core in order to obtain warm and deep performances

 AMBRA 2000 PRICE

Code Euro excluding IVA-VAT-TVA (except for non-EU customers)
108C 10,30

10 STRING GUITAR SETS

Courtesy of VIKTOR VAN NIEKERK, ten-string guitar Yepes tuning Aquila strings

Code set tension Euro excluding IVA-VAT-TVA (except for non-EU customers)
92C 10 strings classical guitar baroque tuning ABCDEADgbe normal 26,80
109C 10 strings Classical guitar Yepes tuning F#G#A#CEADgbe normal 26,80

Aquila guitar string tensions (in Kg)

Note Perla (Normal) Perla (Superior) Alabastro (Light) Alabastro (Normal) Alabastro (Superior) Ambra 2000
mi 7.0 Kg 7.7 Kg 7.6 Kg 8.0 Kg 8.6 Kg 8.0 Kg
si 6.0 Kg 6.3 Kg 6.5 Kg 6.8 Kg 7.4 Kg 6.8 Kg
sol 5.5 Kg 5.8 Kg 6.0 Kg 6.4 Kg 6.7 Kg 6.4 Kg
RE 7.4 Kg 7.8 Kg 7.3 Kg 7.4 Kg 7.8 Kg 7.4 Kg
LA 7.7 Kg 8.5 Kg 7.5 Kg 7.7 Kg 8.5 Kg 7.7 Kg
MI 6.6 Kg 7.5 Kg 6.4 Kg 6.6 Kg 7.5 Kg 6.6 Kg

Aquila guitar string- gauges (mm)

Note Perla (Normal) Perla (Superior) Alabastro (Light) Alabastro (Normal) Alabastro (Superior) Ambra 2000
mi .68 mm .71 mm .63 mm .65 mm .67 mm .65 mm
si .84 mm .86 mm .78 mm .80 mm .83 mm .80 mm
sol 1.01 mm 1.04 mm .94 mm .97 mm 1.00 mm .97 mm
RE .70 mm .71 mm .69 mm .70 mm .71 mm .62 mm
LA .86 mm .90 mm .84 mm .86 mm .90 mm .79 mm
MI 1.06 mm 1.08 mm 1.05 mm 1.06 mm 1.08 mm 1.02 mm

 

Recent comments

Del Ventruella – US
…My first reaction, when I installed this strings, was to tell myself to send Aquila a message and proclaim the guy who came up with these red label strings to be a genius! (Probably tired of hearing that by now…)
Salvatore Pinto – ITALY
…sono bellissime, grazie. siete stati molto gentili continuerò a usare queste corde.
Michael Curry – USA
Alabastro, basses were nice and round, with plenty of edge to cut through, a very good string with lots of volume….
Nylgut- Extremely dynamic string, these are loud with better tone than carbon strings, all the brightness one would ever wantI would keep them on 2 of my 5 guitars though, because the grip on them is amazing, the unbelievable dynamic range, and they are warmer than carbon…. I must admit, I have been using very clear nylon strings over the yearsso nylgut was a nice in-between alternative, I think I will buy more in the future for sure..
The Bionylon felt great under my fingers, and I loved the sustain when I would do a glissando.
REINHOLD KRAUSE
…ok, your loaded long gut string is the best from long time.So am am waiting until you can…
M° Stefano Aruta – Italy
… ieri ho ricevuto le 12 mute di AMBRA che avevo richiesto, ho montato una nuova muta e sento il bisogno di ripeterti quanto detto al telefono a mio parere sono le migliori corde oggi reperibili.
…il mio parere è frutto di una esperienza quarantacinquennale …
Innanzi tutto ho sempre insegnato ai miei allievi che la musica è l’arte di organizzare i suoni ma la matrice di tutto è il suono in sè come mero epifenomeno ed al di la di ogni banale considerazione su potenza , durata , sustain ed altre simili amenità ti ringrazio perché attraverso la tua ricerca hai ridato nobiltà al suono della chitarra , si vede che dietro al tuo lavoro non vi è solo una mera ricerca commerciale , ma un affanno teso alla ricerca del bello in modo da mettere noi musicisti in condizione di dare il meglio…
DEAN BECKETT
Thank you for your wonderful customer service, I cannot speak highly enough of your fantastic follow up and I will continue to use Aquila strings and a lot of that has to do with the treatment I have received from you and your Company.
David Stanley – UK
On Nylgut strings…Many listeners have commented on their beautiful clear sound.
These are the best strings I have used in over 50 years of performing & teaching.
Michael Malley – USA
…I love the low g red series for the Ukulele. On my concert uke it works great…
James Everhart – USA
…I thank you very much for your service. As well as the quality of your product. I am a fan of Aquila strings for life.My ukulele says thank you very much! Have a Great Day!
David Stanley – UK
…My set of Alchemia lasted over four months without losing their tone or their volume. That is a big compliment to the strings. Other strings would occasionally last me six weeks, other strings normally only last me about two weeks!
ANDREA PETTINARI – ITALY
Vi vorrei rivolgere i miei più sentiti complimenti per il lavoro che svolgete, e il senso di orgoglio che mi compisce nel pensare che un’azienda italiana lavori in questo modo. Ho iniziato a suonare anche grazie a Voi, e questo ve lo devo.
Taro Tamura – Japan
I have web shop ”Spain Guitar Online Shop” in Japan. I have sell mainly Classical guitars,Flamenco guitars and Ukes. I am interested in your ukuleles strings. It’s fantastic.
Castellaro Davide – The Utopia Custom shop – Italy
… In questo periodo diversi miei clienti mi chiedono i Vostri prodotti…
Kreg Viesselman – Norway
My luthier, Leonardo Michelin-Salomon of LMS guitars, gave me a set of your strings to try on the guitar he made for me. Simply put, I love them.
Oddbjorn Larsen – Norway
I got my Thunder reds for my Kala ubass yesterday. Put them on right away. Last night at rehearsal with my band. They all loved the tone, and for me the playability is way better than the standard strings. The deep E is loud and clear and makes it easy to make a statement for the bassist with a small bass. Thanks a lot
SYMON HOLMES – UK
Guys! I have just strung my soprano,concert and banjouke with your red strings, they are awesome! The sound is rich, the tonation beautiful and the low G for the concert uke is a wonder to behold. My instruments have never sounded so good. I thought my other Aquila strings were good…..but these…..WOW! My brother-in-law also plays uses and I have bought him two sets also. Thank you sooooo much for making these strings
George Charalampidis – Greece
…I love the sound of Aquila’s Nylgut for Oud and I do not want to buy strings from another company…
Seoung Don Min
We’re so satisfied with your product.
Thank you for everything and honored I like this nice bright tone and rapid attack response.
also I think (as you written down the back of the pack) tone stability is quite nice
JUHA – Finland
Thank you very much for your kind support!!! Aquila has supported our events since we first begun and you have played a major role in helping us keep ukulele alive here……
Phil Doleman – UK
…Anyway, as a user of your uke strings for as long as I can remember (at least 10 years I’m sure)….I’m not asking for free products, simply to share the fact that I love your strings!
M° Domenico Lafasciano
Ho avuto il piacere di provare le corde armoniche Aquila.
Ottimo prodotto, con perfetta intonazione, bellissima cantabilità, prontezza d’attacco,
fascino nel vibrato.
Inoltre la loro lunghezza e morbidezza, rendono anche piacevole il noioso lavoro del cambio
di corde.
Le userò e le raccomando vivamente !
Andre Hendriks – NL
A ukuleleshop is not complete whitout Aquila strings
Andrea Pettinari – ITALY
…felice che un’azienda italiana sia capace di distinguersi per professionalità e innovazione, come Voi fate.
Steve Paull – Australia
The new Red Aquila strings have arrived.
I have tightened the lower G string up to the B above G with no problems.
Many thanks for your kindness and great service.
KIM MEYER – CANADA
Eventually I got my banjo tuned to standard G tuning….
I had to shorten a couple of the strings because of too many wraps around the tuner post, but now it stays in tune.
I love these Nylgut strings…
M° Massimo Gasbarroni – Italy
Come le accennavo frettolosamente, anch’io come, credo, tutti i chitarristi di questo mondo, abbiamo sempre avuto il problema di reperire delle corde di chitarra con delle prestazioni meccaniche e sonore accettabili.
Quando ero studente, fine anni quaranta-cinquanta ho provato anche le corde di budello e di seta naturalmente.
Ma se andavano bene per piccoli spazi non erano certo adatte ad una moderna sala da concerto, come ad esempio il Teatro Petruzzelli, 3000 posti, dove tenni un concerto senza problemi.
Sembrerebbe, a meno di un colossale abbaglio, che con le sue corde io possa aver finito di soffrire…
John Kelly – USA
…I have used your strings for years and love them…
Julian Roach – UK
… After two weeks of playing on them every day I am still delighted with them….I find them molto cantabile, with excellent sustain, quick in their response and highly responsive to variation in touch. They bring a new kind of sound out of my Sakurai-Kohno, a very ’alive’ kind of sound. I normally play on D’Addario Pro Arte, which I regard both as excellent strings and good value. Alabastros cost a lot more, but I will pay the difference for their distinctive charm. I thought you might like to know that you have a customer in the UK who is very pleased with your strings…
M° Marcello Appignani
I have tried a lot of different brands of guitar strings but I never heard a sound so fitting to me! I am an ”anomalous” guitarist because I play also on the piano so I cannot have long nails and with the classical guitar strings Alabastro I got the sound I looked for.
Toon Van Schuylenbergh – Belgium
Hey Aquila, I’am playing ukulele for a few years now and I’am in love with Aquila strings. I always use Aquila strings…
Manuals Sales conditions safety certifications Aquila 4 Community